Enesearengu subjekt on indiviid, kes teadvustab ja tunnetab oma arenguvajadusi, on võimeline ning valmis ise enda arengut juhtima ja selle eest vastutama. Enesearengu subjekti olulisteks tunnusteks on autonoomsus, vastutustunne ning kriitiline iseseisev mõtlemine.
JUHITUD ARUTELU
EELTÖÖDELDUD MINITEKST
JAGATUD VASTUTUS GRUPIS; VÕIMESTAMINE LÄBI OSAPOOLTE PANUSE MITTE ROLLI
HARJUTAMINE: SIMULATSIOON; LIITREAALSUS; VIDEO
VIGADEST ÕPPIMINE, PINGUTUSE TALUMINE
HAJUTAMINE: JUPI KAUPA JÕUDLUS: toetab pikaajalise mälusisu tekkimist.
Endal on mugavam õppida: (Aavik, Kaasik, Tallinna ÜLikool), kui kasutame:
Allajoonimine, erinevate värvide kasutamine
Kujutluspiltide loomine, joonistamine
Iseseisvalt põhipunktide väljakirjutamine
Testimine, enesetestimine, arutlemine
Sähvikud (flash-cards)
Ajaliselt hajutatud õppimine
kõige tõhusamad on tehnikad, mis sunnivad inimest meenutama, luues nii püsivaid “radasid” neuronite vahel.
Aju pingutamine loob eelduse (J. Aru)
Vead, mille üle mõeldakse, mida analüüsitakse, nähakse vaeva, et neid parandada = tugevdavad närviseoseid enam kui õige sooritus
Teadlik harjutamine, meenutamine, oma sõnadega ümberütlemine = närvirakkude, mis pidevalt koos laenglevad, jätked müeliniseeruvad = efektiivsemad, kiiremad, tugevamad närviühendused
Pingutamine, uute strateegiate otsimine/leidmine = aina efektiivsemad närviühendused
OLULINE: Stress ja hirmutamine ei soosi õppimist
Uue ajastu õpivõtted on juhtimisvõimekuse eksam:
Omaniku tahe, strateegia, protsessid, taktika, elluviimine
Grupiprotsessid, eestvedamine ja kaasamine
Muutuste ja muudatuste juhtimine, väliskeskkonna mõju
Meetodid ja võimalused -> VALIKUTE PALJUSUS
Aeg läbi süsteemselt juhitud protsessi
Pandeemiajärgne õpikultuur:
OUTCOME /KASU/ mis muutub konkreetse õppe järel (mis teadmised, käitumine, protseduur, oskus, tulu, aja kokkuhoid vms)
OUTPUT /VÄLJUND/ mis õpimeetodi valid(kas e-õpe, loeng, seminar, meistriklass, demo, juhtumi analüüs, praktika jagamine vms ) Ja millised õppevahendid: ppt, visualid, simulatsioon, video, podcast, konspekt, harjutused, ristsõna vms.
IMPACT /MÕJU/ millist mõju õppijale õpitu loob (aita tal osta mõtteviiisi, arusaama, unistust, meeleolu, kasu, väärtust)
(Viide: www.trainingindustry)
Loo mõjus seos õppijale nii, et õppija võtab vastutuse õppimisel
Ühine: energia liikumine, tahe, vajadus. eesmärk, kogemuste analüüs, arutelud.
Tuues lähemale “küsimuste ärile ja kuulamise kasule”:
Team of Teams: 3 kuud 3 inimest 3 eesmärki.
Sotsiaalsed süsteemid, pimesi eeldamised ja ootused.
Üksteiselt õppimine: Mis me sellest õppimiseks, kuidas meil läks, mis Sa õppisid
Allapoole delegeerimine otsusteni liikumisel, vabadus ja vastutus
Small talk uues võtmes –
Ootuste leht – eriti tähtis teades, et inimesed ei tee enam samal ajal tööd
Ümberlülitamise oskus
Rõõmustamine, hetked iseendale
Eeskujude ajastu – taskuhäälingud, uue ajastu networking
Lood ja juhtumite analüüs. juhtimine ja juhtumine
Regulaarsus LAVASTA ETTE. – meeskonna juhi jõud tuleb siit!
Kõneledes kuuled end
Hoia Lõpeta Alusta
Executive Presence
L&D kui kasvamist toetav mõtteviis
Kollegiaalne kovisioon /Signe Vesso kaardid/
Otsustamine määramatuses, tuleviku juhtimine.
McKinsey ja IMD raamatukogus – artiklikte refleksioon ja peegeldused juhtmitena ning inspireerivate võimalustena tööellu.
Õpetav juhtimine läbi juhi funktsiooni või rolli:
Infokoosolekud
Arutelud
Strateegiad
Meeskonna areng
Andragogiline mõtteviis on teadus õppimisest täiskasvanueas.
Teistele õpetades õpid ise enim
Süsteemne ja pidev refleksioon
Töös sisemiste ressurssidega, sh. Ümberlülitamise oskus
Meetodid ja töövõtted, mis aitavad paremini juhtida täiskasvanuid õpiteel
Allikapõhisust juurde, et vaistlikkuses kindlamaid valikuid teha.
Distsipliinide ristteel sünnib innovatsioon
Kena, kui seminaril jagatust jäi kõlama:
Soov ise olukordadest ja juhtumitest reflekteerides õppida
Vajadus seista oma meeskonna liikmete arengu toetamise eest
Sobiva keskkonna lavastamine õpetlike sündmuste loomisel
Hajutatud (jupi kaupa jõudlus) õppimise vaib, tuues kõrvale juhuste, kogemsute ja juhtumiste kõrvale ka allikapõhise või interdistriplinaarse vaate
Endal peab põnev olema muidu ei Õpi (vajadust saab juhtida läb väljakutse)
Õpetades õpid ise enim. Loo oma tiimiliikmetele õpetamise võimalusi.
Lisan lektori suva alusel siia 6 eksperti, kes pole andragoogid, vaid seostavad interdistiplinaarset vaadet sotsiaalteadusele, õpetlikult:
Emotsionaalne agiilsus
prof. Susan Davids: kõneledes kuuled end ja läbi kirjutades süstematiseerid end.
Harwardi professor Susan David emotsionaalsest agiilsusest
Siin inglise keeles podcast:
Mare Porki väga hea usutlus Susani eestikeelse raamatu sisust:
https://www.aripaev.ee/saated/2018/08/14/juhtimislabor
Psühholoogilne turvalisus töökohal
prof. Amy Edmondson: õppimise tsooni ei saa tekkida kui pole paigas psühholoogiline ohutus vigadest ja hirmudest rääkida ning konkreetsed kokkulepped/ootused töö soorituseks. Amy on ka selle aasta NBF-i kõneleja, tema väga häid loenguid on veebis. Konspekti lisan, siin tema TEDXx kõne:
Uus või muutmist vajav, st. õppimine
TÜ kaasprofessor Jaan Aru ilmekas seoste jada kinnitamaks, õppimine toimub läbi isikliku pingutuse, vigade ja magades ajus uute seoste loomise.
Prof. Jaan Aru ajust ja loovuse käivitamisest ajus, õppimisest ka: https://soundcloud.com/sahvatus/sahvatus-002-jaan-aru Jaan tegi eelmine aasta veebis loenguod, tasub vaid googeldada. Aju tööst elamise rõõmuks enamik.
Juhi kohalolu protsessis on läbi viimase aasta olnud õppimise koht meile kõigile. Prof. Nocolas Janni vaatenurk juhi mõjule läbi kohalolu ja taandumise. (IMD vebinaride sari väärib vahel kaasa kuulamist ja omavahel nt. tandemist reflekteerimist)
The TeamZone Coachingu keskkonnas hulk regulaarselt ilmuvaid maailma tippcoachidega on leitav siit (suunaviide just Nicolas Executive presence meetodile:
https://www.teamcoachingzone.com/nicholasjanni
https://www.imd.org/research-knowledge/videos/The-leader-as-healer/
prof. Niclas Luhmann, sotsiaalsete süsteemide mudeldaja, teemal: Persona, Roll ja Funktsioon. Pimesi eeldamise ja ootstele ootuste seadmine.
Õpetamine kui egoistlik soov ise õppida. Kui midagi soovitada, siis
võta õppimist kui trenni: hajutatult, rutiiniga, pikk protsess, koormusi kasvatades, tulemus paistab välja.
märka mõjusid: millest luua õpikogemus ja hoia endas vabadust avastada
vaimustu erinevate distsipliiinide ülekannetest, seal oskab aju seoseid näha!
Juht saab oma sõna parimaks kasutamiseks alati tööd teha. Tõesti, elame eeskujude ajastul ja hetkest kui Sinus tekib teadmine, et Sa oled eeskuju, mõjutad Sa paljusid. Ka äritulemust
Enese reflektseerimises pakun: eestikeelne veebipõhine kõnetuvastus. Saadad helifaili, vastu saad teksti: http://bark.phon.ioc.ee/webtrans/
Õpetamise pedagoogiline aspekt jäägu neile kes seda õppinud. Juht kui pedagoog kontsept kipub olema need nüansid, kus käsud keelud, korraldused pigem täiskasvanu arengule ja ennastjuhtivale õppijale takerduseks.
Täiskasvanueas vastutus õppimise ees liigub õppijale.
Luba oma tiimil pingutada, jäta neile see jõud.
Lõpeta protsessid, et uued saaks alata. Käivita.